A világ 6. legértékesebb márkája a Manchester United

Többek között a Coca-Colát és a Microsoftot is megelõzve a 6. helyet szerezte meg a világ legnagyobb márkáinak marketing szakértõk által összeállított rangsorában a Manchester United.


Amíg Sir Alex Ferguson jelenlétével biztosítottnak tûnnek a pályán elért sikerek, addig a színfalak mögött dolgozók munkája abban segíti a Manchester Unitedet, hogy a trófeákat fontosítható összegekre váltsák.

 

Kevés dolog foglalja össze jobban ezt a körülbelül hét éve végbemenõ változást, mint a klub Londonban üzemeltetett irodái, amelyek bár egy névtelen Mayfair épületben találhatóak, kõhajtásnyira találhatóak a Ritz hoteltõl, illetve az uzsorakamattal kereskedõ brókerek egy csoportjától. Bár az Old Trafford maradt a futball irányítási központja, a fentebb említett irodákban tudják pénzre váltani azt, amit Wayne Rooney vagy Luis Nani szupersztár státusza jelent.

 

Ha azt vizsgálnánk, hogy a klub miként alakította át önmagát egy körülbelül 1.2 milliárd fontot érõ franchise rendszerré, akkor már érthetõvé válna, hogy a klub tulajdonjogát 2005-ben megszerzõ, és ezzel a klubot adósságba taszító sokat ostorozott Glazer család miért tart ki.

 

Ugyanis nemrég marketingszakértõk felfedték, hogy csak a Google, az Apple, a BBC, a Dyson és a Facebook jobban ismert márka a Manchester Unitednél, a Coca-Cola és a Microsoft kevésbé vonzó a hirdetõk számára. Az ezzel kapcslatos számok sokak számára megdöbbentõ lehet. A klub becsült követõi/szurkolói világszerte körülbelül 333 millió fõt tesznek ki, ebbõl 92 millióan Ázsiában szurkolnak a csapatnak, ezért sem meglepõ, hogy a csapat gyakran tartja a sokak által csak pénzgyüjtõ túraként emlegetett felkészülési túráját a Távol-keleten.

 

A klub bevételeinek mértéke nemrég átszakította a lélektani 100 millió fontos határt, és szakértõk szerint a United márka értéke egyedül 412 millió fontot ér, amely hatalmas emelkedés a 2005-ben becsült 197 millió fontról.

 

Mostanra már több, mint 20 "hivatalos partnerrel" rendelkezik a klub, olyanokkal mint az amerikai sportszergyártó Nike, a német autógyártó Audi, a Turkish Airlines, vagy a chilei bormárka, a Casillero del Diablo. Azonban a United pénzügyi sikerei mögött leginkább mezszponzori szerzõdését lehet fellelni. Az amerikai pénzügyi óriás AON négy szezonon keresztül évente körülbelül 20 millió fontot fizet, amely például az 1992-ben a Sharp Electronicsszal kötött 200 ezer fontos megállapodáshoz képest 9,900%-os emelkedés.

 

 

Csak az elmúlt hónapban két éves, 2 millió fontról szóló megállapodást sikerült kötniük az Egyesült Arab Emirátusokban mûködõ Du mobiltelekommunikációs vállalattal, amely abban az országban nyújt szolgáltatást, ahol becslések szerint fél millió United szimpatizáns él.

 

Ez a növekedés határozottan akkor indult meg, amikor a Glazer család átvette a hatalmat a klub felett, és mindenkit meggyõzött arról, hogy a Manchester United képes lehet arra, hogy nagyobbá nõje ki magát, mint az olyan emblematikus amerikai sportmárkák, mint például a New York Yankees. És azóta a bevételek meg is duplázódtak, az éves profit pedig 110 millió fontra emelkedett az elõzõ, júniusban végzõdõ üzleti év során.

 

A Manchester United Ltd. (Kft.) tulajdonában van Londonban, a Piccadillyn egy egész emeletnyi iroda, ahol egy 70 fõs értékesítési és marketing csapat dolgozik azon, hogy a klub számára minél jövedelmezõbb szponzori szerzõdéseket kössön.

 

A kereskedelmi igazgató nemrég ezt mondta: "Ez még csak a kezdet. Még rengeteg minden fog történni. A Unitedben rengeteg jövõbeli potenciál van."

 

A cégek pedig úgy tûnik, hogy hajlandóak is azért fizetni, hogy a United szponzorai lehessenek. Például a szállítmányozási óriásvállalat DHL egyes hírek szerint négy éves szponzori szerzõdés keretében 40 millió fontot fizet azért, hogy szerepelhessen a csapat edzõmezein - nyilván jó okuk van rá. Például, amikor a Wilkinson piacra dobta a Manchester United logójával ellátott borotváját japánban, hat hét alatt 1.6 millió darabot tudtak belõle értékesíteni.

 

 

Tim Crow, aki annak a Synergy Sponsorshipnek a munkatársa, aki segített nyélbe ütni a United üzleteit, így szólt a klubról:

"A Manchester United a világon rengeteg embert szolít meg. Nekik nagyobb szurkolótáboruk van, mint bárki másnak."

 

"Ahol használták a Manchester United márkanevet, ott mindenhol sikereket értek el vele."

 

Mr. Crow szerint a másik hatalmas különbség a United, és a többi klub között az a klub lobbitevékenységének minõsége, amelyre a legjobb példa egy másik szponzorukkal, a fogadásokkal foglalkozó Betfair céggel kötött megállapodásuk.

 

"Tárgyalásokat folytattunk a többi top hatban szereplõ klubbal is, ám az õ viselekdésüket botrányos volt. Teljesen szervezetlenek voltak. A United esetében egy vallással üzletelünk. A klub esetében az egész történelmüket vásárolod meg, azt ami õket azzá teszi, amik, ezt pedig a United is nagyon jól tudja."

 

 

Dave Chattaway, aki annak a Brand Financenek a munkatársa, aki a márkák értékét számolták ki, így szólt:

"Szeretik, vagy utolják õket, nehéz elvitatni a Glazer rezsim pénzügyi sikereit az Old Traffordon. Az egyik legfontosabb sikerfaktor számukra az a tény, hogy Sir Alex Ferguson a menedzserük. Glazerék megadták számára azokat a szükséges forrásokat, amelyek biztosították, hogy sikereket érhet el a pályán, amelyek aztán kihatással vannak a pályán kívüli eredményekre is."

 

A következõ lépés a Glazer család tervében a már sok pletykában felmerülõ tõzsdei megjelenés, amellyel a klub értéke 1.8 milliárd fontra nõhet. Információk szerint az amerikai tulajdonosi kör a klub részvényeinek 25%-át szeretné inkább a Szingapúri Értéktõzsdén keresztül szeretné értékesíteni, mint Londonban. Kritikai hangok szerint Glazerék személyes tartozásaikat szeretnék a befolyó összegbõl enyhíteni, ahelyett, hogy visszaforgatnák a klubba.

 

A Glazer család cége, a Red Football Joint Venture által a júniusban végzõdött pénzügyi évben kibocsátott mérlegadatok szerint a klub veszteségei 108.9 millió fontot tettek ki, amely mellett a klub egymaga 358 millió fontos adóssággal is rendelkezik, és csak kamatokra 43.5 millió fontot fizettek ki, amely a legtöbb szurkolót aggodalommal tölt el.


 


Daily Mirror

Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!



Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!

Hozzászólások

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!