Városi szállító robotok: A kiszállítás jövője

Egyes amerikai nagyvárosokban már élesben is működnek azok az autonóm robotok, amelyektől sokan a városi termékszállítás forradalmát várják. (X)


Önvezető Szállító Robotok: A Városi Logisztika Forradalma

Ha te is nagyvárosban élsz, akkor bizonyára teljesen természetes a számodra, hogy ha elmennél valahova szórakozni, akkor arra gyakorlatilag a hét minden napján a nap 24 órában lehetőséget van valahol. Elvégre az internet korában, a közösségi oldalak, a netes streaming és az olyan online kaszinók idejében, mint a VerdeCasino oldala, a folyamatos szórakozási lehetőség alapvető adottságnak számít. Ugyanígy bizonyára azt is teljesen magától értetődőnek veszed, hogy a hét bármely napján többszáz üzletbe látogathatsz el, ahol több tízezer termék közül válogatva vásárolhatsz gyakorlatilag bármit. Azt, hogy mindez lehetséges legyen a városi logisztika teszi lehetővé. A logisztika fogalmát a legtöbben ismerik, ám mégsem sokat tudnak róla, annak ellenére, hogy gyakorlatilag ez az iparág működteti a globális világunkat.

A logisztika persze nem a városhatáron belül kezdődik, hiszen a termékeknek még valahogy el kell jutniuk a városba a gyárból, ahogy a gyárba is el kell jutnia valahogy a nyersanyagnak a helyi szállítmányozási központból vagy kikötőből, ahogyan oda is el kell jutnia valahogy a nyersanyagoknak és az alkatrészeknek sok esetben a világ túlsó feléről. A logisztika napjaink egyik legfontosabb területe, amely teljesen megváltozhat a mesterséges intelligencia és a robotok elterjedésével. Amikor azon gondolkozol, hogy miként lehetne egy termék árát csökkenteni, akkor a legtöbbször korszerűbb gyártási folyamat vagy olcsóbb nyersanyagok jutnak az eszedbe, pedig a hatékonyabb logisztikának ugyanilyen fontos szerepe lehet sok esetben abban, hogy a termékek mindenki által elérhető áron kerülhessenek a boltok polcaira.

Önvezető Robotok

Az önvezető autókról nagyon sokat hallani, azonban az önvezető kisméretű robotjárművekről szinte semmit, pedig ezeknek a fejlődése is ugyanilyen jól halad. A fejlesztés olyannyira előrehaladott állapotban van, hogy például az Amazon az Amerikai Egyesült Államok egyes városaiban már használja is ezeket a legtöbbször babakocsi méretű és a járdán közlekedő, elektromos hajtású, környezetbarát futár robotokat. A kisméretű szállítórobotok több problémára is megoldást nyújthatnak a városi logisztika területén.

  • Olcsóbb kiszállítási költségek. Ha te is szoktál ételt rendelni, akkor biztosan tudod, hogy a magas kiszállitási díj miatt ez akár a duplájába is kerülhet, mintha ugyanazt az ételt helyben fogyasztanád. A robotokkal történő kiszállítás segíthet csökkenteni a kiszállítás árát.
  • Rövidebb kiszállítási idő. Sok neten vásárolt termékre akár több napot vagy akár egy hetet is várnod kell, mert egyszerűen logisztikailag és ésszerű keretek között nem megoldható az ennél gyorsabb kiszállítás. A robotok erre a problémára is megoldást nyújthatnak, hiszen amellett, hogy olcsóbb őket üzemeltetni, mint egy embert fizetni a feladatra, a robotoknak soha nem kell pihenniük és a nap 24 órájában dolgoznak.
  • Hatékonyabb logisztika. Az éjjel-nappal dolgozó, a hálózaton keresztül kommunikáló és mesterséges intelligencia által szervezett robotok a fuvarszervezés hatékonyságát is javítani tudják majd. Ennek elsősorban a nagytételes szállítások és a B2B (vállalkozások közötti) szállítmányozásban lehet jelentősége.

Már Működő Önvezető Járművek és Robotok

Ha azt gondolod, hogy mindez csak sci-fi, vagy, hogy erre még úgyis évtizedeket is várni kell majd, akkor nagyon tévedsz! Már napjainkban is számos önvezető jármű és robot dolgozik megbízhatóan, sőt, vannak olyan önvezető járművek, amelyek már évtizedek óta széleskörűen elterjedtek. Gondoltál már arra például, hogy az utasszállító repülők is jórészt önvezető járműveknek minősülnek? A repülési idő túlnyomó részében ugyanis a robotpilóta vezeti a gépet, a pilóta pedig csak beállítja a robotpilótát, illetve szükség esetén közbelép, valamint a le és felszállást végzi el javarészt kézi irányítással.

A vonat és metróközlekedésben is sok helyütt találkozni már önvezető járművekkel, hiszen a biztonságos önvezető rendszerek fejlesztése kötöttpályás közlekedési eszközökre sokkal könnyebb. Ilyennel még Magyarországon is találkozhatsz, hiszen a budapesti 2-es és 4-es metro már hosszú évek óta teljesen önvezető. Ezeket a metróvonalakat csak néhány szakképzett vezetőnek kell szemmel tartania távolról egy központi irányítószobából, ahonnan szükség esetén közbeavatkozhatnak. Más országokban már nem csupán önvezető metróval, de akár önvezető vonatokkal is találkozni lehet. Ez a technológia különösen a kietlen vidékeken keresztül történő vasúti szállításban lehet előnyös, ahol az út rendkívül hosszú és unalmas, sokszor kedvezőtlen időjárási körülmények között, ezáltal egyre nehezebb olyan emberi vezetőt találni, aki elvállalná.

Ami az önvezető autókat, kamionokat és buszokat illeti, ezek széleskörű elterjedésére még valószínűleg tényleg évtizedeket kell várni. Hiába a médiafelhajtás, a mesterséges intelligencia alapú önvezető autók továbbra sem teljesítenek elég jól ahhoz, hogy megbízhatónak lehessen őket tekinteni. Elterjedésüknek ráadásul számos jogi akadálya is van. Arról nem is beszélve, hogy az önvezetéshez szükséges szenzorok és kamerák integrálása a jármű dizájnjába még mindig kihívást jelent a tervezőknek, így sok önvezető autó kinézete annyira előnytelen, hogy kereskedelmi forgalomban soha nem lennének sikeresek.

Társadalmi Elfogadottság

Persze ahhoz, hogy az önvezető járművek és az önvezető szállító robotok elterjedjenek, szükség van arra is, hogy az emberek megbarátkozzanak velük. Ez talán még több időt fog igénybe venni, mint magának a technológiának a fejlesztése. Sokan nem tudnak mit kezdeni ezekkel a járdán közlekedő minirobotokkal, ráadásul mivel egy robotról van szó, így olyanok is vannak, akik úgy érzik, hogy bármit megtehetnek velük következmények nélkül. Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol már egy ideje aktívan tesztelik a robotokat, sokszor előfordul, hogy a járókelők heccből megrongálják vagy felborítják a robotokat, esetleg akadályokat helyeznek eléjük.

Ezen kívül persze, mint a digitalizáció és a robotizáció esetében mindig, olyanok is vannak akiknek közvetlen érdekük, hogy hátráltassák a robotok elterjedését, így az is előfordult már, hogy futárként dolgozó emberek vertek szét szállító robotokat. Bár a technológia már létezik, arra, hogy anyagilag is megérje széleskörűen használni, illetve társadalmilag is elfogadott legyen, valószínűleg még valóban évtizedeket kell várnunk.


(X)

Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!



Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!

Támogatás

Támogasd adományoddal
a ManUtdFanatics.hu működését!