Jackpot Sounds: Híres szerencsejáték-focista együttműködések
A modern futball nem csak egy sport. Ez már iparág. Gigantikus, csillogó, reklám panelekkel teleszőtt üzleti univerzum, ahol a passzok között szponzorpénzek vándorolnak, és ahol egy jól elhelyezett logó épp olyan fontos lehet, mint egy jól időzített beadás. És az egyik legcsendesebb, mégis mindenhol jelenlévő szereplő ebben az univerzumban: a szerencsejáték-ipar. (X)
A legjobb kaszinó visszajátszások platformjának szakértőjének segítségével összegyűjtöttük a legemlékezetesebb folyan szponzorációkat, amikor egy futball játékost egy szerencsejáték cég támogatott, és bőven akadnak a listán Manchester United tagok. A Jackpot Sounds projekt a szerencsejáték felvételek visszajátszásával és megőrzésével foglalkozik, többek között Magyarországon is működik, így az iGaming ipart részletekbemenően ismeri. Segítségükkel olyan együttműködésekre találtunk, amelyekre nem is számítottunk.
Wayne Rooney – 32Red
Wayne Rooney, Anglia egykori fenegyereke, 2019-ben visszatért az angol futballba, de nem úgy, ahogy megszoktuk. A Derby County mezében tűnt fel, és a mez hátán nem a 10-es vagy a 8-as díszelgett, ahogy az illene egy klasszikus középpályáshoz. Helyette ott a 32-es szám virított. Pontosan annyi, mint a csapat főszponzora: 32Red. Erős reklám, de etikailag megkérdőjelezhető.
A szerződés nem is csupán arról szólt, hogy Rooney játszik. A 32Red jelentős mértékben finanszírozta a bérét is. Az üzlet tehát kölcsönös volt – Rooney jött, játszott, viselte a számot, és közben egy szerencsejáték-márka arcává vált.
Csakhogy jött a kritika is. Sokan úgy érezték, a mezszám ilyetén használata a fiatal szurkolók felé burkolt reklám – nehezen szabályozható, nehezen visszavonható.
Zlatan Ibrahimović – Bethard
Zlatan Ibrahimović sosem volt az a típus, aki beállt a sorba. Ő mindig inkább a sor mögül figyelte, hogyan hajolnak meg előtte. És amikor 2018-ban a máltai székhelyű Bethard nevű fogadóiroda arca lett, senki sem lepődött meg igazán. De Zlatan nem csak mosolygott egy reklámban. Tulajdonrészt is szerzett.
Ez már nem hagyományos szponzoráció volt, hanem egy lépés a másik oldalra. Ibrahimović egyszerre volt aktív futballista és szerencsejáték-befektető. A kampányokban saját stílusát adta: pátosszal teli, kissé nagyképű, de ellenállhatatlan. A Bethard vele lett vagány, nem a klasszikus gentleman’s club, hanem az alfa-aréna.
https://www.youtube.com/watch?v=kPa3lN92VdQ
Csakhogy a nemzetközi szabályozás kevésbé volt megengedő. Az UEFA vizsgálatot indított, mert szabályellenes, hogy egy profi játékos közvetlen üzleti kapcsolatban álljon szerencsejáték-céggel. A végén pénzbüntetés lett a vége, és Zlatannak meg kellett válnia részesedésétől.
Cristiano Ronaldo – PokerStars
Cristiano Ronaldo nem az a típus, aki a véletlenre bízza a dolgokat. A testtartása, a frizurája, a posztjai – mind kiszámított. Így amikor 2015-ben bejelentették, hogy ő lesz a PokerStars új globális márkanagykövete, senki nem gondolta, hogy csak egy arcról van szó a plakáton. Ronaldo többet adott.
A kampány maga is úgy volt megkomponálva, mint egy BL-döntő: letisztult színek, lassított felvételek, feszültséggel teli zene. A póker nem szerencse, hanem stratégia volt a narratívában. És ő – a sportvilág egyik legfegyelmezettebb elméje – tökéletes szimbólum lett. Emelett emlékezetes volt a bwin szponzoráció is, amely a foci történelem talán egyik legszebb mezét eredményezte, meg persze komoly üzleti sikert.
Michael Owen – Colossus Bets, Punt Casino
Michael Owen 2013-ban a Colossus Bets reklámarca lett. Owen arca a megbízhatóságot adta a kampánynak; azt a jólfésült angol eleganciát, amit a márka keresett. De a történet igazi érdekessége 2022-ben kezdődött, amikor Owen beállt a Punt Casino mögé, egy kriptovaluta-alapú online kaszinóhoz.
A gond az volt, hogy a Punt Casino nem rendelkezett brit engedéllyel. És mivel Owen angol közönségnek is reklámozta, a brit szerencsejáték-hatóság felszólította: távolítsa el a posztokat. A futball-legenda azóta már nem a szponzorációk miatt tűnik fel a sporthírekben.
Rio Ferdinand – Betfair
Rio Ferdinand védőként legendává vált – Manchester United, angol válogatott, stabilitás és higgadtság. Aztán egy nap bejelentette: profi bokszoló akar lenni. Nem hobbiból, hanem komolyan. A kampány mögött ott állt a Betfair, egy ismert sportfogadó cég, mint fő támogató.
A projekt neve is filmszerű volt: Defender to Contender. Ferdinand edzésekre járt, edzőtáborba vonult, és közben minden pillanatát megosztotta a közönséggel. A Betfair ott volt minden sarokban: logón, interjúban, kesztyűn. A kampány látványos volt, egy kicsit motivációs tréning, egy kicsit valóságshow.
Csakhogy a brit ökölvívó szövetség másképp látta. A profi licencet nem adták meg, mondván: nem elég az elszántság és a szponzor. A sporthoz tapasztalat kell, rutin, és nem utolsó sorban biztonság. A kampány félbeszakadt.
David Beckham – Las Vegas Sands
Ha van ember, aki úgy tudja eladni a luxust, hogy közben senki sem érzi túl soknak, az David Beckham. És ezt a Las Vegas Sands is pontosan tudta. Ez nem a klasszikus meccsnapi reklám volt. Ez Ázsia kaszinó-világát célozta meg, ahol a szerencse nem csak egy kockadobás, hanem élmény, presztízs, stílus.
Beckham nem jelent meg pókerversenyeken vagy nyerőgépek mellett. Ő imázsfilmek szereplője lett, lassított mozdulatok, fekete öltöny, selyemkendő. A célközönség: Ázsia feltörekvő elitje, aki nyerni nem csak pénzben akar, hanem megjelenésben is. A kampány minimális kritikát kapott. Talán azért, mert nem közvetlenül a játékra hívott, inkább a miliőre.
Klub szintű együttműködések: Manchester United és a nagy márkák
Ha a Manchester United neve felkerül valahova, az nem csak sportszakmai súlyt jelent, hanem brandértéket, piaci erőt, globális elérést. És ezt a szerencsejáték-ipar is pontosan tudta. A klub az elmúlt években több fogadóirodával és online játékplatformmal is szerződést kötött, világ- és regionális szinten egyaránt.
2018-ban például a MoPlay lett a MU hivatalos fogadási partnere. Látványos volt a belépő: reklámok, digitális aktivációk, stadion jelenlét. Csakhogy két évvel később a cég csődbe ment, és ezzel a klub reputációját is megkarmolta. Egy globális márka nem engedheti meg magának, hogy megbízhatatlan partnert tüntessen fel hivatalos társként.
Közben Ázsiában is aktív volt a klub: a Yabo Sport és más helyi cégek a MU márkanevére építettek hirdetési kampányokat. Itt kevesebb volt a botrány, de több a kérdés: vajon mennyire szűrik a klubok a partnerek kulturális és piaci hátterét?
2023-ban a Premier League közösen döntött: 2026-tól vége a mez szponzorációknak szerencsejáték-cégekkel. A MU addig még kihasználhatja a lehetőséget – de a jövő már másról szól.
Nemzetközi arcképcsarnok – Neymar, Buffon, Zidane, Ronaldinho, Okocha
Neymar Jr. a showman, aki nemcsak a pályán pörget, hanem a pókerasztalnál is. A PokerStars 2015-től kezdődő kampányainak központi arca lett, ahol a játék iránti szenvedélyét hangsúlyozták. Brazíliában ez még belefért, Európában viszont már aggodalmat váltott ki.
Gianluigi Buffon, az olasz futball örök kapusa, szintén a PokerStars reklámarca volt a 2010-es évek elején. Akkoriban Olaszország még nem tiltotta a szerencsejáték-reklámokat, Buffon pedig megbízható, elegáns figuraként jelent meg a kampányokban. Később azonban Olaszország szigorított, és ezek a típusú együttműködések eltűntek a képernyőkről.
Zinedine Zidane, a francia futball sztoikus zsenije a BetClic nagyköveteként tűnt fel, akkoriban a cég több európai klub mezén is ott volt. A kampányokban Zidane nem pózolt, nem harsogott, csak ott volt. És ez pont elég volt.
Ronaldinho, mindig mosolyogva, 2018–2019-ben a 1xBet arca lett. Csakhogy a cég hamarosan tiltólistára került az Egyesült Királyságban, és a partnerség így kellemetlenné vált.
Jay-Jay Okocha pedig a nigériai BetKing partnere lett – hazai terepen, ahol a sportfogadás népszerű, de még kialakulatlan a fiatalokat védő szabályozás. A kampány sikeres volt, de az üzenete kétértelmű.
A futballisták és a szerencsejáték jövője
A modern futballista nemcsak sportoló – hanem márka is. És mint minden erős márka, vonzza a figyelmet. A szponzort, a partnert, a narratívát. A szerencsejáték-ipar ezt pontosan tudja. Ott akar lenni, ahol az emberek érzelmileg kötődnek, és mi más lenne ilyen, ha nem a foci? De a szabályozás szigorodik. A jövő? Valószínűleg visszafogottabb. Tudatosabb. De a kapcsolat nem szűnik meg, mert amíg lesz foci, lesznek támogatók is.
(X)
Kövess minket Facebookon, Instagramon, Twitteren és YouTube-on is!
Támogasd adományoddal a ManUtdFanatics.hu működését!