Főoldal Hírek
Közös meccsnézés Helyszínek   |   Információk   |  
Szurkolói klub Utazás
Enciklopédia Szereplések   |   Gólok
Blog Fórum Fanatics TV PL Tippverseny
ManUtdFanatics Blog

A United és a szponzorok – hol a határ? Van határ?!

nistelrooy

2010. december 05. 19:32



Mint tudjuk, egy klub működése három fő pilléren nyugszik. Meccsnapi, média és kereskedelmi bevételek. Ebben a posztban az utóbbiról írnék, mert a kereskedelmi bevételek terén adott a legnagyobb mozgástér.



A Manchester United nem csak futball klubként tartozik az elitbe, hanem mint világmárka is. Ennek oka a hihetetlen népszerűség, ezáltal a globális piacon egyre több cég szeretne kölcsönösen jövedelmező szponzori szerződést kötni a világ legértékesebb klubjával. Ahogy a Sharp marketing menedzsere Martin Arnold megállapította: „Ha ma azt mondjuk Sharp, az emberek jó részének a Manchester United jut az eszébe és viszont. Amióta nem a mi márkánk szerepel a klub mezén, jelentős visszaesést tapasztaltunk az Egyesült Királyságban ismertség és népszerűség terén.” A cég 1982-től 2000-ig volt a United mezszponzora, az utód a Vodafone lett, amelyet pedig az AIG váltott 2006-ban. Az amerikai pénzügyi cég 4 éves szerződése 56,5 millió font értékű volt. Valamint a MU Finance és az AIG további 32,4 millió font értékű megállapodást is kötött pénzügyi szolgáltatásokról 7,5 év futamidővel. Ha csak a mezszponzori szerződést nézzük évi 14,1 milliót jelentett. Abban az időben ez a 3. helyet jelentette a Real Madrid (évi 16,5 millió font) és a Juventus (évi 14,9 millió font) mögött. Ha a kombinált összeggel számolunk, akkor világrekordot jelentett a klubnak az AIG szerződés. Pláne, miután a Calciopoli miatt a Tamoil cég felbontotta a zebrákkal kötött megállapodást. A 2008-ban kitört gazdasági válság után állami mentőcsomaggal megmentett AIG bejelentette, nem újítják meg a 2010-ben lejáró mezszponzori szerződést. Hiszen az amerikai adófizetők joggal kérdezhették az ő pénzükből megmentett cég miért támogasson egy angol focicsapatot. Értelemszerűen a MU Finance-szel közös együttműködést is megszakították.

 

Azonban a klubnak nem kellett aggódnia, mert egy másik biztosító társaság, az Aon lépett a bajba került AIG helyébe. 2009 júniusában aláírták a 2010 nyarán induló 4 éves, 80 millió font értékű mezszponzori szerződést. A MU Finance szerződés részletei nem ismertek, de hasonló lehet az is, mint az AIG féle volt. Ezért nézzük csak a mezszponzori szerződést: évi 20 milliót jelent, de a klub 35,9 milliót tavaly előre kért. Így a hátra lévő 4 során az Aontól évi 11 millió fog érkezni. A szerződés nem tekinthető világrekordnak, ez a cím jelenleg a Bayern Münchené. A bajorok most érvényes Deutsche Telekom szerződése kb. évi 25 millió eurót hoz a konyhára. Mai árfolyamon ez 21 250 000 font. Fontos megjegyezni, gazdaság válság idején siker volt a 80 milliós Aon szerződés. Ugyanakkor tagadhatatlan, korábban hazai mezőnyben egyeduralkodó volt a United, 2009 nyarának végén azonban a Liverpool is 4 éves, 80 millió fontos szerződést jelentett be a Standard Chartered bankkal. Tehát holtversenyben második a United és a Liverpool a Bayern München mögött. Ugyanakkor az összehasonlítás nem teljesen tiszta a font-euró árfolyam miatt valamint a bajorok és Telekom között egyéb kapcsolatok is vannak. Akárcsak az Arsenal és az Emirates Airlines esetében is kombinált szerződés él. 8 évre szól a mezszponzori szerződés és 15 évre a stadion névjoga, összesen 100 millió font értékben. A Chelsea – Samsung megállapodás kb. 12,5 milliót jelent a kékeknek évente. Ami a Real Madridot illeti, a Bwin kb. 20 millió eurót fizet nekik évente, mai árfolyamon ez 17 millió font. A valós összeg inkább 18 millió font, mert Perez rögtön a megválasztása és a sztárok leigazolása után újratárgyalta a klub fontosabb szerződéseit.

 

Általánosságban kijelenthető, a United kereskedelmi bevételének 50 %-át a Nike és a mezszponzor jelenti. A jelenleg érvényes Nike szerződés 303 millió font értékű, 13 év a futamidő, 2015-ben fog lejárni. Évi összeget ki lehetne számolni, de nem érdemes, mert különböző ütemben és mértékben kapja a klub a pénzt. A Nike és Aon mellett sokkal érdekesebb, miből áll össze a kereskedelmi bevétel másik 50 %-a. Ha valaki ellátogat a manutd.com Club\Sponsors menüpontjára, két oldalon láthatja a hivatalos partnereket. A következő lista a Nike – Aon pároson kívüli támogatókat mutatja:

 

Cég neve, becsült évi összeg, lejárat ideje (adott év júniusa)

 

  1. Turkish Airlines – 2,6 mŁ – 2013
  2. Betfair – 1,5 mŁ – 2012
  3. Hublot - 1,5 mŁ – 2012
  4. Kumho Tires - 1,5 mŁ – 2011
  5. Audi – 1,5 mŁ – hosszútávú, folyamatosan megújuló együttműködés
  6. Singha Beer - 1,5 mŁ – 2013
  7. Thomas Cook - 1,5 mŁ - 2014
  8. Hi Seoul - 1,3 mŁ – 2011
  9. Concha y Toro - 1,25 mŁ – 2013
  10. Globacom – 3 mŁ – 2015
  11. Aigo – 3 mŁ - 2014 (jelenleg függőben, valószínűleg felmondva)
  12. Bharti Airtel - 2 mŁ – 2014
  13. Saudi Telecom – 2 mŁ – 2013
  14. Telekom Malaysia - 1,5 mŁ – 2015
  15. MTN – 1,5 mŁ – 2013
  16. Epson – 1,5 mŁ – 2014
  17. Tri Indonesia – 1 mŁ – 2012
  18. Viva Bahrain – 1,5 mŁ
  19. PCCW – 1,5 mŁ – 2013
  20. Arctic Ice – 0,75 mŁ
  21. Smirnoff – 0,75 mŁ
  22. Viagogo – nem ismert, hosszútávú jegyeladó partner
  23. Key 103 – nem ismert, hosszútávú partner, manchesteri rádióállomás
  24. DHL – nem ismert, ez a legújabb, a poszt írásakor hivatalosan nincs is még bejelentve

Ezenkívül ott van még az Aon – MU Finance szerződés, mely kb. évi 5 milliót ér. (AIG ennyi volt, feltételezve az Aon is van ennyi. Ide sorolható még a múzeum és nem meccsnapi vendéglátás bevétele is. Számít még a PL-től kapott névszponzor díj Unitedre eső része is, a Barclays jelenleg futó szerződése a ligával 2013-ban jár le, az összege 82,5 millió font. (előző 65,8 volt) A klubok ebből egyenlő arányban részesülnek, attól függően, hogy a szerződés 3 szezonja alatt hány klub szerepel a PL-ben. Ha mindig ugyanaz a 20 csapat lenne: (82,5/3) / 20 = 1,375 millió lenne évente, de értelemszerűen ennél kevesebb. Az FA kupa szponzorától, az EON-tól nem kapnak pénzt a klubok. A Ligakupa szponzorától, a Carlingtól sem kapnak pénzt a klubok. A BL szponzorai (Heineken, Sony, UniCredit, Ford, Mastercard) a TV jogokkal kombinált formában fizetnek az UEFA market pool keretében, így ezek a pénzek a kluboknál a média bevételeknél jelentkeznek, nem a kereskedelminél.

 

A listán látszik, tekintélyesnek mondható a szponzorok száma, sok kicsi sokra megy elven jelentős pénzt jelentenek a klubnak. A világ minden részéről vannak cégek, de kitűnik az ázsiai szerződések aránya (kínai, maláj, indiai stb.). Ezek többnyire telekom cégek, Unitedes tartalmakkal népszerűsíthetik magukat a saját hazai piacukon. Minden bizonnyal több is lesz a következő évek során, mert a klub fontosnak tartja az ázsiai piacot, tervben van már egy indiai túra is. Igaz, ott a krikett az elsőszámú sport, de egyre népszerűbb a foci is, azon belül volt brit gyarmati státusza miatt az indiaiak a Premier Leauge-ért érdeklődnek legjobban. Nem is lehet figyelmen kívül hagyni a világ második legnépesebb országát.
A klub tesz is a globális népszerűségért: nyári túrák, rendezvények, jótékonykodás az alapítvány és a UNICEF útján, a manutd.com angol mellett olvasható már arab, kínai, japán, koreai és spanyol nyelven is. Fontos megjegyezni, hogy a partnerek egy része nyilvánvalóan csak az előző cseréje. Pl. Air Asia helyett már a Turkish Airlines szállítja a csapatot. Viszont az új megállapodások általában a régiekhez hasonló vagy jobb feltételekkel rendelkeznek.

 

A hatékonyság érdekében Joel Glazer jobbkeze, Edward Woodward 2007-ben létrehozott Londonban egy 45-50 fős csapatot, ők intézik a szponzori megállapodásokat. Csak 2010-ben legalább 5-6 teljesen új partnert szereztek. A legutóbbi hivatalos bejelentést az Epsonnal, a Blackburn Rovers elleni 7:1-es meccs előtt tette meg David Gill és Richard Arnold kereskedelmi igazgató. Szintén friss az Arctic Ice energiaital gyártóval kötött megállapodás és a következő bejelentés várhatóan a DHL lesz, melynek reklámjai már szerepelnek a pálya körül lévő LED hirdetősávokon. A kereskedelmi bevételek alakulása:


 

2005* megjegyzés: A csökkenés annak tudható be, hogy akkor tértek át a július helyett június végi üzleti év szerinti könyvelésre, valamint pár szerződés ütemezése változott és átcsúszott a következő évre.

 

A grafikonon jól látszik, hogy a növekedés mértéke 2007-től jelentősen javult, 2010-ben már meghaladta a 80 millió fontot, 2011-ben szinte biztosan eléri a 90 milliót. Ha belekalkuláljuk, hogy a Nike szerződés ősszel lépett új fázisba…

A United Angliában simán első, viszonyításképp a 81 millió mellé tegyük a negyedik Arsenal 44 millióját. A második és harmadik a Liverpool és a Chelsea. Mi a helyzet, ha nem csak Angliát nézzük? A következő táblázat a 08/09 szezon alapján rangsorolja a klubokat kereskedelmi bevétel tekintetében. (a 09/10 szezonon alapuló összesítés még nem készült el) Összegek millió euróban, a United eredménye mint az előző diagram mutatta, 2009-ben fontban 70 millió volt:

 

 

A United nincs a Top 3-ban, mint látszik a Bayern toronymagasan vezet. Mi ennek az oka? Elképesztően sikeres a kereskedelmi csapatuk, olyan világcégek találhatók a prémium partnereik között mint: Coca-Cola, Burger King, Lego, Samsung. De még fontosabb, hogy nagy német cégek mint Deutsche Telekom, Audi, Lufthansa, EON, Allianz kiemelkedő mértékben támogatják az ország legnagyobb klubját, pl. az Audi tavaly 90 millió eurós egyezséget kötött a csapattal. Angol vállalatok és a United esetében ez nincs így. Az utolsó nagy angol cég, mely jelentősen támogatta a csapatot, a Vodafone volt. Az Audi szerződésre utalva pedig a német és angol autógyártást ugye értelmetlen összehasonlítani. Továbbá Bajorország a leggazdagabb német tartomány, gazdasági ereje kiemelkedő, a csapat rendkívül népszerű és az emberek vásárlóereje magas. A Real Madrid és a Barcelona esetében szintén azt kell kiemelni, hogy a saját régiójuk kiemelkedő csapatai. Nyilván vannak Atletico/Espanyol/1860 München szurkolók is szép számmal, de pl. Katalóniában a Barcelona gyakorlatilag egy intézmény, állam az államban.
A Unitednek a saját Bajorország, Katalónia méretű területén nincs ilyen hangsúlyos szerepe, hiszen az embereknek (és cégeknek) megvan a saját helyi csapatuk mint Liverpool, Man City, Leeds, Bolton, Wigan, tágabb területre vetítve északon Middlesbrough, Newcastle és Sunderland.

A Manchester Unitednek tehát a globális piacon kell összehozni a kereskedelmi bevételeket, ez viszont lassabban zajlik. A jó hír, hogy a lehetőségek szinte korlátlanok, a növekedés folyamatos. Nyilván egyszer be fog állni egy szintre, de egyelőre a trend a növekedés. A következő években érdekes lesz majd az új Nike szerződés értéke, ki tudja hogyan alakul az Internet és a TV jövője.

Megosztás:
Megosztom IWIW-en Megosztom a Twitteren! Megosztom Facebook-on



Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Hozzászólások:
frissítés
1
2
3
frissítés
1
2
3
Meccs Center
Swansea City vs
Manchester United
I Premier League 2. forduló
Liberty Stadium
2017. augusztus 19. 13:30
beharangozó hamarosan...
H Manchester United vs
Leicester City
2017. augusztus 26. 18:30
Manchester United vs
West Ham United
4-0 Premier League 1. forduló
Old Trafford
2017. augusztus 13. 17:00

Manchester United 4-0 West Ham United

A Vörös Ördögök elkalapálták a Kalapácsosokat!
2-1 Real Madrid vs
Manchester United
2017. augusztus 08. 20:45
1-2 Sampdoria vs
Manchester United
2017. augusztus 02. 20:45
0-3 Valerenga vs
Manchester United
2017. július 30. 19:00
1-0 Barcelona vs
Manchester United
2017. július 27. 01:30
Sérültek, Eltiltottak
Szavazás

korábbi szavazásaink
Csak regisztrált tag szavazhat. Kérlek, lépj be, vagy regisztrálj!
Blog ajánló

Újjáépítés - honnan és hová tartva?

mobilbalazs

2017. május 31. 15:28

Sokan sajnálkozva tekintenek vissza a szezonra, és José menesztését is követelik. Igen,  a United megváltozott Ferguson távozása óta, pedig a bajok korábban jöttek, és mára akármennyire nehéz sokszor észrevenni de sokat fejlődött a klub, épülőben vagyunk, jó alappal nagy potenciállal - de még sokat kell fejlődni. Hogy miért lehet ezt mondani, és honnantól kezdődik az újjáépítés?

Hol van az igazi Manchester United?

Luis Nani 17

2017. május 09. 00:32

2013. május 8. Pontosan 4 éve visszavounult a legnagyobb. Aki miatt nagyon sokan szeretett csapatunk szerelmesei lettek. Én is. Minden meccset tűkön ülve vártam, órákkal előtte izgultam. Akárki volt az ellenfél természetesen győzelmet vártam, hatalmas küzdést és azt a támadó játékot amit mindig mutattunk. Hatalmas volt az elkeseredettség, ha nem nyertünk. Döntetlennél is. Most megváltozott a helyzet. A meccseket még mindig ugyanúgy várom, de már nem érzem azt, hogy lehengerlő játékkal kiütjük a kiscsapatokat vagy megnyerjük a rangadókat. Van visszaút vagy elindultunk a lejtőn?

Játékoskeret

Luis Nani 17

2017. január 31. 21:16

Előző, múltheti blogomban leírtam a véleményem konkrétan a csapatról. A játékrendszerről, Mourinhórol, 1-2 játékost kiemelve. Most megpróbálom egytől-egyig a csapat játékosairól a saját véleményem kifejteni. Természetesen lesz biztos olyan, amiben nem értetek majd velem egyet és kiváncsi vagyok, hogy ti hogyan gondoljátok.  
Belépés  Főoldal Regisztráció Elfelejtett jelszó Ajánlom ismerősnek